Köpvillkor

BYTESRÄTT OCH ÖPPET KÖP



Du har bytesrätt och öppet köp i 14 dagar. Du kan skicka tillbaka varan till oss, kunden står för portot och ansvarar själv för att varan kommer fram till oss.

 

ÅNGERRÄTT

Du har alltid ångerrätt i 14 dagar i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom 14 dagar från det att du eller ett ombud till dig tagit emot den beställda varan (ångerfristen). Meddela oss angående din retur genom att fylla i och skicka med returformuläret som kom i paketet tillsammans med dina produkter. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar och ska ligga i sin originalförpackning och vara väl emballerad.

Varan får inte vara använd eller repig.

Om varan är plomberad ska plomberingen sitta kvar och inte slitas bort, annars kommer

Vi inte godkänna returen.
Observera att på specialbeställningar, förlovnings samt vigselringar samt graverade varor är det ingen bytesrätt eller returrätt!  
 
FRAKT OCH LEVERANS
Vi skickar enbart leveranser inom Sverige och EU.
All leverans sker via posten till en kostnad av 49:-
Vi försöker alltid leverera inom 3-5 arbetsdagar från den dag beställningen gjorts.
Specialbeställningar levereras enligt överenskommelse .
 

 
Återbetalning

Normalt tar det upp till två veckor för en retur att komma fram och registreras på vårt lager. Så fort din retur har registrerats får du en bekräftelse per mejl. Ibland kan en retur registreras i olika omgångar. Det kan ta upp till 48 timmar för en retur att avslutas helt. Du kan alltså komma att få två eller fler mejl som bekräftar din retur. Återbetalning sker alltid till samma betalsätt som använts i originalordern.
Har du redan betalat för varorna får du pengarna tillbaka. Det kan ta upp till 5 bankdagar innan återbetalningen syns på ditt konto, beroende på vad du har för bank.

OBS: Returfrakt står du som konsument för.

 


Reklamation& säljarens garanti
Vår målsättning är att alltid leverera produkter i bästa skick. Om en produkt skullevara felaktig vill vi att du meddelar oss detta. Du måste bevara produkten idet skick som du fick den i och ge oss möjlighet att undersöka produkten inom rimlig tid. Gulddesign tillämpar gällande konsumentlagstiftning. Du har som konsument 2 års reklamationsrätt och 2 månader anses som skälig tid för upptäckt avskavda/defekt.
Om du inte är nöjd med din vara på grund av uppenbara material- eller fabrikationsfel, inklusive skador som har uppkommit under transport – använd det förtryckta returformuläret och returnera varan till oss. Var noggrann med att emballera din försändelse väl. Returfrakten bekostas av dig som kund och därmed ansvarar du även för transportrisken. Vid godkänd reklamation ersätts returfrakten. Om returformuläret saknas kan du ringa oss på telefon: 08-6410107 eller skicka ett mail till  butiken@gulddesign.se
Om vi märker att den reklamerade produkten har varit med om något av följande:
a)missbrukats, hanteras oaktsamt, drabbats av skador eller utsatts för onormala förhållanden
b)utsatts för en olycka eller skador på grund av försök att reparera eller modifiera produkten
c)hanterats eller använts i strid med tillverkarens instruktioner för produkten
d)slitits genom onormalt användande
efter att produkten levererats av oss så har vi ingen skyldighet att reparera produkten, ersätta den
eller göra en återbetalning av eventuell betalning. Vi kan dessutom kräva att du betalar alla rimliga
fraktkostnader och servicekostnader enligt våra gällande standardavgifter. Vi ansvarar inte för
eventuella förluster, skyldigheter, kostnader eller skador i större utsträckning än vad som följer
av lag. Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 2 år.
 
Omständigheter som vi inte kan ansvara för:
Vi accepterar inga risker i förhållande till inköp. Vi är endast skyldiga att leverera de varor som finns i lager och som kan tillhandahållas av våra leverantörer.
Vi reserverar oss för prisändringar, skriv fel och slutförsäljning och priset som anges i kassan är det som gäller.
Vi förbehåller oss rätten att från träda avtalet om vi utan att ha orsakat det själva, råkar ut för förseningar från våra leverantörer, om den produkt som du har beställt inte finns i lager eller andra orsaker utanför vår kontroll. Om du redan har betalat för din beställning så får du naturligtvis dina pengar tillbaka.
Vi ansvarar inte för förseningar orsakade av Force Majeure-händelser. Exempel på sådana händelser är strejker, lockouter, myndighetsrestriktioner, brist på energi eller bränsle, transportproblem, skada till följd av eld, vatten eller tekniska problem eller något annat hinder som uppstod utan vårt egen beskyllande. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar vi dig dels i början, delsslutet av den. Om en sådan händelse pågår i mer än sju arbetsdagar så kan såväl du som vi säga upp avtalet med omedelbar verkan. En sådan uppsägning ska ske genom skriftligt meddelande till den andra parten i avtalet. Gulddesign ersätter inte de eventuella skador som kan uppkomma till följd av sådana situationer.
Ansvaret för slitage på produkten övergår på dig eller den som du eventuellt har utpekat som mottagare i och med att produkten levereras. Denna ansvarsövergång påverkas inte av vilken leveransmetod som används. Oavsett vilken leveransmetod som används kommer ansvaret för slitage att överföras från den person som utför leveransen till dig eller den utpekade mottagaren i och med att produkten överlämnas.
Vid en eventuell tvist hänvisar vi till Allmänna Reklamationsnämnden.
 
Försäljning till minderåriga
Gulddesign ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.